Темата за строежа на магистралната отсечката Бяла - Велико Търново, бе обсъдена днес на парламентарен контрол в НС. Регионалният министър Иван Иванов, определи заданието като сложно, предвид допълнителните пътни връзки и инфлацията през последните години. Именно тези два фактора, са основна причина за високата цена на заданието. Той отговори и на въпросите на Иван Белчев от ПП-ДБ относно строежа на пътната отсечка Бяла - Велико Търново, част от пътя Русе - Велико Търново, чиито проект се очаква да е готов в края на тази или началото на следващата година. Георги Георгиев проследи заседанието.
В първият работен ден след Великденските празници, темата с рекордно скъпата поръчка за бъдещата магистрала Русе - Велико Търново, бе зададена към регионалният министър с конкретни въпроси:
Иван Белчев - народен представител от ПП-ДБ
"Какви са конкретните фактори довели до рекордното високите стойности на трите подучастъка, съотнетно на стойност 50, 57 и 75 млн лева с ДДС на км. за строителство на участъка Бяла - Велико Търново на магистрала Велико Търново - Русе"
В високата цена на участъка, трябва да се вземе предвид инфлацията, смята министър Иванов и заяви, че за построяването на останалите два лота, вероятно цената ще нарасне.
Иван Иванов - регионален министър
"Участъка Бяла - Велико Търново е много по-сложен от другите като релеф, тъй като се приближава до Стара планина. В него ще е най-големия пътен възел в България. Той ще е при пресичането на АМ "Велико Търново" с АМ "Хемус". В участъка между Бяла и Велико Търново е предвидено изграждането на 12 виадукта с обща дължина от 9 км. , 3 тунела с обща дължина 2 км., 12 подлеза и надлеза и още 13 със селскостопанско предназначение."
Народният представител от ПП-ДБ Иван Белчев обаче намери други причини за оскъпяването.
Иван Белчев - народен представител от ПП-ДБ
"Това, което искам да покажа е картата с льосовите почви в участъка. Тази карта показва много ясно, че това е причината за увеличаването, но всъщност се оказва, че в частта между Бяла - Русе тя е доста по-наситена. Да вие казвате, че ще има тунели, факт, но дали всъщност тези рекордни цени, които можем да ги съпоставим с актуален проект в момента в Германия, същото ли качество ще получим? Дано.
Процедурата за пътната отсечка е започната през 2021 година, а окончателния вариант е от есента на 2024 година.
Иван Иванов - Министър на регионалното развитие и благоустройството
"Пак ще повторя, за да си запишете. В този участък между Бяла и Велико Търново, ама запишете го, е предвидено изграждането на 12 виадукта с обща дължина от 9 км, г-н Белчев. Най-големия пътен възел строен някога в България, ще бъде построен там между двете магистрали като той не е предвиден в първоначалния проект, който вашия министър, е предвиждал да се направи.
За участие в обществената поръчка за изграждане на отсечката, желаещите трябва да подадат документите си до 13 май тази година. Прогнозната стойност на целия проект е 2,967 милиарда лева без ДДС, а срокът за изпълнение е 1770 календарни дни.