Готвят промени да бъдещите шофьори

  12 Ноември 2018, 20:04     0

Повече сигурност на пътя и по-малко инциденти, предизвикани от млади шофьори са в основата на готвени законодателни промени. Предложението е на агенция “Автомобилна администрация”. То засяга както подготовката на бъдещите шофьори, така и полагането на самия изпит, които ще залегнат в новия Закон за водачите на моторни превозни средства. Очаква се нормативният акт да бъде подложен на обществено обсъждане, след което да бъде гласуван от депутатите.

На първо място се предвиждат повече часове на полигон. Така между поставените конуси те ще трябва да правят маневри, докато ги усвоят добре и свикнат с габаритите на автомобила. Едва след това ще се пристъпи към кормуване в реална среда на пътя, като там също се предвиждат повече часове, като ще се набляга на карането по скоростни пътища. Сега на кандидат водачите се дават 31 часа за шофиране, които според експертите от автомобилна администрация са недостатъчни.
Другите готвени промени, които се предвижда да залегнат в новия Закон за водачите на МПС, касаят самия изпит. Идеята е въпросите в листовката да бъдат редуцирани до 20. Към тях обаче ще бъдат добавени до три кратки клипа от по 3 минути. Видеото ще представя реална ситуация на пътя и ще се оценява времето за реакция на изпитвания. Третият нов момент е определянето на маршрута, по който трябва да премине автомобила. Сега това се прави от изпитващия , но е предвидено да бъдат заложени варианти и навигацията да ръководи бъдещите шофьори на къде да карат.
Ще има ли реална полза от тези предвидени промени попитахме един от автоинструктурите във Враца.

Красимир Начев е автоинструктор от дълги години. Подготвял е за изпити много бъдещи водачи. Има наблюдения и за провеждането на изпитите в други съседни на България държави, затова според него намаляването на въпросите в листовката е наложително. Дава пример с Румъния.
Автоинструктурът споделя, че от няколко години се опитва да показва на бъдещите водачи клипове, с които да провери реакцията им. Повечето, обаче явно не ги приемат на сериозно.
Готвените промени при провеждане на изпитите, според него са крачка в правилната посока, за по-голяма сигурност на пътя.
В потвърждение на думите си Красимир Начев даде пример с друго нововъведение, което го има само в България, и според него създава излишно напрежение.
Относно повечето часове за кормуване и повечето часове за полигон, инструктурът е категоричен, че не трябва да се мери с един аршин за всички курсисти.
Според автоинструктура за по-добрата подготовка на бъдещите водачи е важно да се поддържат в добро състояние полигоните, както и да се даде възможност автоучилищата да обновят парка от учебни автомобили при облекчени условия за финансиране.




 Анкета

Ще гласувате ли, ако има нови избори?


Виж резултатите